Online fotómagazin

Tippek és trükkök

A NiSi Vari ND és ND 1000 szűrői

Tippek és trükkök

A neutrál denzitás szűrők régóta alkalmazott technikai megoldásként vannak jelen a fotográfiai szűrökkel foglalkozó cégek palettáján. A neutrál denzitás szűrők, azaz ND szűrők tulajdonképpen szürke szűrő néven is szerepelnek a fotós köztudatban.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS 5D Mark III, EF 24-70mm f/2.8L USM + Nisi Vari ND 4-400 2 sec f/11 ISO 100

Miről is van szó?

Az ND szűrők a fényképezendő témáról a képérzékelőre jutó fényt csökkentik (anélkül, hogy az eredeti színeken változtatnának), azaz a szűrő típusától függően hosszabb expozíciót kapunk, mint szűrő nélkül. Ennek értelme elsősorban tájképeknél és mozgó vizek fényképezésénél van. Például egy vízesés fényképezésénél, ha a mért expozíciós idő 1/125 sec, akkor az objektív szűrőmenetére ráhelyezve egy ND 8 szűrőt, -3 FÉ értékkel lesz hosszabb a zársebesség, azaz 1/15 sec.
A vízesés víztömege itt már egészen jól bemozdulhat, de lehet ennél sokkal nagyobb denzitással rendelkező szűrőket is kapni. Ilyen például a NiSi Vari ND szűrő is, mely ND4-ND400-ig terjedő szürke átmenetet tud létrehozni. Ez a Vari ND szűrés azért lehet előnyős, mert a meglévő fényekhez képest művészi elképzeléseink szerint tudjuk beállítani a szűrő csavarásával a kívánt expozíciós időt, nem a rekesz állításával variálunk. Miért jó ez nekünk? Miért nem a rekeszt változtatjuk, ameddig csak lehetséges? Fontos azt tudni, hogy a téma milyen rekeszt igényel: jelen példánknál egy vízesés fényképezésére a legideálisabb választás az f/11-es rekesz. Nagyobb fénymennyiség mellett még ISO 100-as beállításnál sem olyan lassú a zársebesség, ami kellően elmosódott víztömeget eredményezne. Ilyenkor jön jól ez a szűrő, állítható sötétedési fokozatával leveszi nekünk a fölös fénymennyiséget.
Nagyszerű találmány a Vari ND filter! Egy 77 mm-es szűrőt kaptam tesztelése a Stúdió-Line Kfttől. A teszt során egy 24-70 mm-es nagylátószögű objektív szűrőmenetébe helyezve, egy picit nagyobb felületet kaptam, mint szűrő nélkül, pontosan 82 mm-es a szűrő eleje.
Ennek nem nagyon örültem, mert így a napellenzőt és az objektívsapkát nem tudtam használni. A lelassított expozíció eredménye viszont magáért beszélt (használat közben rájöttem egy trükkre: ezt a cikk végén meg is írtam Önöknek). Több objektívvel kipróbáltam a Nisi Vari ND 4-400-ast. A teszt eredménye a következő lett: nagylátószögnél 24-70 mm-es objektíven és ultra nagylátószögnél 16-35 mmes objektíven tökéletesen működött, nem voltak a képeken elszíneződések és pengeélesek lettek a fotóim. Azért a teljesen betekert 400-as állásban már egy picit elszínezte a képeket és a képszélek, ha nem is erősen, de besötétedtek. Ez normális, hiszen ND 400-as állásban már 9 stop a szűrő denzitása. Sajnos a 70- 200 mm-es objektívemmel használva nem voltak olyan pengeélesek a képek, mint azt a nagylátószögnél láttam, ezért ezzel az objektívvel nem teszteltem tovább. A másik szűrő a NiSi ND1000 volt, ami 10 stop fényértéket vesz el a fényképezendő témámból. A szűrő olyan sötét, hogy nem is lehet átlátni rajta. Használjátok az élőkép funkciót, nekem ez nagyon bevált, és akkor még komponálni is tudtok.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM + Nisi Vari ND 4-400 4sec f/11 ISO 100
A szűrő 77 mm-es méretben érkezett tesztelésre szintén a Stúdió-Line Kft-től. Itt már nem volt gond a napellenző és az objektívsapka használatánál, mert a szűrő nem variálható, hanem fix ND 1000. Ez a szűrő még arra is alkalmas, hogy erős nappali fénynél fotózzunk olyan témákat, ami izgalmas megvilágítást kap, de nem a gyenge hajnali és alkonyati fényekben, hanem napközben. Mit várhatunk el a szűrőtől? Picit még ez a szűrő is színez, viszont a képminősége fantasztikus! Megnéztem a gyártó honlapját: Japán pro üvegből készült a szűrő, minősége önmagáért beszél. Professzionális, magas minőségű filternek tartják, ami mindenképpen jó hír, mert a piacon sok különböző gyártó filtere kapható, a pro minőségtől sajnos egészen a gyenge minőségű szűrőkig. A Nisi egyértelműen az élmezőnybe tartozik, de az ára még kedvező. Aki nem használt ilyen szűrőket, mindenképpen fogadja meg alábbi tippjeimet és akkor boldogan és eredményesen fogja használni ezeket.

Tippek a szűrők használatához

1. Mindenképpen állványról kell fényképeznünk, mert különben csak bemozdult fotóink lesznek.
2. Állítsuk be a kompozíciót még szűrő nélkül, majd kapcsoljuk át az objektíven az élességállítást MF-re, tekerjük fel a szűrőt és exponálhatunk.
3. Aperture (A vagy Av) előválasztásban fotózzunk, ne a (M) manuális beállítás mellett, ilyenkor a fényképezőgép az előre beállított rekesz mellé méri a fényt még a szűrőn keresztül is, és akkor azonos rekesz mellett kapjuk meg a lassabb zársebességet.
4. Vari ND szűrőnél a szűrő ND4-re tekerése mellett még működik az autófókusz rendszerünk, tehát nem kell a szűrőt állandóan levenni: élességet állítunk, majd eltekerjük a kívánt mértékben és exponálhatunk.
5. A Vari ND szűrő alá tegyünk egy CPL polarizációs vagy UV szűrőt, és akkor már annyival távolabb lesz az objektívtől, hogy akár a napellenző is felférhet, ami nálam mindenképpen fontos, a felesleges fénybeszűrődések kiküszöbölése miatt.
6. A fényképezőgép menüjében állítsuk az exponálást időzítőre, hogy ne a gomb lenyomásakor exponáljon fényképezőgépünk; ezt akkor is érdemes beállítani, ha tükörfelcsapással kombinálva alkalmazzuk.
7. Minden fényképezés előtt jól tisztítsuk meg a szűrőt és az objektív frontlencséjét is, mert a hosszabb expozíciós idő miatt az esetleges porszemcsék nagyon erősen észrevehetők lesznek az elkészített fényképen.
8. Nagyon szűk rekesszel, például f/22- essel ne használjuk a szűrőket, mert a képszélek csúnyán elsötétedhetnek.
9. Az ISO érzékenységet minden esetben ISO 100-ra állítsuk, így van értelme a szűrők alkalmazásának, és a legjobb képminőség így érhető el.
10. Ha elmegyünk fényképezni, ne minden fotónkat szűrővel csináljuk, mert egy idő után unalmasak lesznek a képeink.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS 5D Mark III, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM + Nisi ND 1000 4sec f/11 ISO 100

Összegzés

A Nisi ND 1000 és Vari ND 4-400 szűrőkben kellemesen csalódtam, jól alkalmazható és igényes termékek. Sajnos a teleobjektíves fotózásnál nekem nem jött be, de ez lehet, hogy csak az én objektívemmel volt így. Tájfényképezéshez, vízesésekhez mindenképpen ajánlott vétel. Köszönjük a kipróbálási lehetőséget a Stúdió-Line Kft-nek.
Szöveg és kép: Imre Tamás
FotóOktatás fotóiskola