Online fotómagazin

Teszt

Canon EOS-1 DX

Másfél év terepi tapasztalat

A Canon EOS 1DX fényképezőgépet még 2012. szeptember végén sikerült megszereznem, abban az évben elsősorban kortárs tánc- és művészi aktfényképezésnél volt lehetőségem kipróbálni a masinát.
2012. októbertől -decemberig főleg műteremben és színházi fotós főpróbákon „nyüstöltem” a vázat, ezekben a helyzetekben elsősorban magasabb ISO érzékenységgel fotóztam, és egy Canon EF 70 mm f/2,8 L USM objektívet használtam. Amikor volt lehetőségem, akkor egy Manfrotto egylábú állvánnyal, de sokszor inkább kézből fényképeztem. Ezek a fotózási lehetőségek sok tapasztalattal gazdagítottak, hiszen kevés fényben, magas ISO érzékenységgel fényképezni, és még az AF lehetőségeket kihasználni, talán a fényképészek egyik rémálmának is nevezhetnénk. Amennyiben kellő tapasztalattal és egy ilyen jó géppel tesszük mindezt, akkor viszont nem érhet minket meglepetés.
Fotó: © Canon

A beállításaim a következők voltak. Mozgásfényképezésnél a tánc hangulatát is visszaadó ISO érzékenységet választottam, ami ISO 1600 volt, és ha kellett, még az ISO 3200 is meglehetősen jó eredményt adott. Az autófókusz beállítást a magyarázatok után írom le. Az AF menürendszert tekintsük először át, hiszen ennek kapcsán tudjuk meg, mikor milyen beállítást érdemes használni.
Egy teljesen újratervezett AF- és a hozzá tartozó menürendszer fogadja a felhasználót. Mielőtt bárki is elindul a géppel fényképezni, mindenképpen alaposan nézze át az új rendszert. Akinek esetleg már van Canon EOS 5D Mark III menürendszerrel kapcsolatos tapasztalata, annak lényeges változás nem lesz, az autofókusz rendszere teljesen ugyanazon az elven működik. Én már találkoztam ilyen géppel, , így már nem volt annyira idegen. A menü csak kis mértékben tér el az EOS 5D Mark III-tól, a felhasználói funkciók viszont sokkal részletesebben személyre szabhatók. Tájékoztatásképpen azért nézzük át, mire is lehet használni a gépváz új, 61 pontos, kereszt típusú AF szenzorát, mely gyökereiben tér el az EOS 1 széria eddigi gépeitől. A menüben az AF beállításai külön kaptak egy főmenüt, ilyen az EOS 1 szériában eddig nem volt. A következő fő beállítási lehetőségeink vannak.
Pontszerű AF: itt egy pontszerű automatikus élességállítást kapunk, melyben egy AF pontot választhatunk ki a 61-ből. A rendszer erre a területre súlyozva, de a környező pontok segítségével állítja be az élességet.
Egyetlen AF pont: itt szó szerint egyetlen egy AF-pont dolgozik, és nem veszi figyelembe a körülötte elhelyezkedő pontokat, ezt kézi választással bárhová kijelölhetjük.
AF pont kiterjesztés: itt az AF pontokat kiterjeszthetjük, így összesen kilenc darab AF pontot kapunk; az alatta, mellette és felette lévő pontokat is figyelembe veszi, s így állítja be az élességet, a kiválasztás pedig bármilyen irányban, akár a harmadolási szabályoknak megfelelően is történhet.
AF-zóna: itt tizenkét, egymás közvetlen környezetében elhelyezkedő fókuszpontot választhatunk ki tetszőleges zónában, mely a 61 fókuszterületen belül választható.
61 pontos automata AF: itt a 61 pont közül bármelyiken AF élesítés lehet, egy ponton az indulási AF pontot kijelölhetjük, amit követő AF mód esetén még át is ad egymásnak a keresztirányú rendszer.
Hasonló lehetőségekkel az eddigi vázakban is találkozhattunk, elsőként ilyen rendszer az EOS 7D-ben debütált. Még azt kellett eldönteni, hogy ONE Shot vagy AI servo beállítás legyen. Ez most is így van, de a gépváz különlegessége, hogy az AI servo beállításhoz kapunk egy plusz grafikus menürendszert, amiben a mozgásváltozások függvényében különböző előre beállított, és azon belül is finoman hangolható lehetőségek közül választhatunk.

A grafikus menü beállításai a következők:

Az első piktogram egy futó alakot ábrázol: ez egy általános, sokoldalú beállítás. Szabálytalan irányú, tetszőleges mozgásra lett kitalálva. Tapasztalataim szerint a rendszertelen mozgású témáknál jó lehetőség, de az élességi síkból kimozdulva leugorhat a témáról, ezért érdemes kicsit szűkíteni a hozzárendelt fókuszpontok számát, hogy a pontosságát növeljük.
A második egy teniszező alak: témák követése folyamatosan, de úgy, hogy amennyiben bármikor az előtérbe vagy a háttérbe kontrasztos akadályok kerülnek, ne ugorjon le a témáról, hanem azt kövesse elsődlegesen. Ezt akkor érdemes alkalmazni, amikor például kortárs táncnál egy meghatározott személyt fotózunk, vagy állatfényképezésnél nem szeretnénk, hogy a repülő madárról átugorjon a fókuszpont egy esetlegesen a téma és a fényképezőgép közé kerülő másik mozgó témára.
A harmadik egy azonnali villámgyors fókusz: amikor a keresőbe kerül egy főtéma, például versenyautó vagy egy repülő madár. Ez azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban a hozzánk legközelebb eső témára áll fókuszra a fényképezőgép.
A negyedik egy futballistát ábrázol: itt erőteljesen gyorsuló vagy éppen lassuló témának a követésére van „kihegyezve” a fókusz rendszer. Az egyenetlen sebességű sport-, vagy természetfotós események egyik legtökéletesebbb beállítása. Mindeddig ezt volt a legnehezebb lekövetnie a fotósnak, mert a lassuló és gyorsuló mozgásra egyetlenegy fényképezőgép sincs felkészítve, mindez most a Canon 1 DX-szel megváltozott.
Az ötödik AF szabálytalanul mozgó témára: össze-vissza repülő madár, korcsolyázó ember vagy bármi más, aki/ami kiszámíthatatlanul mozoghat előre, hátra vagy oldalra. Ez is egy nagyon hasznos funkció, de itt is érdemes szűkíteni a fókuszpontok számát, mert a pontatlanságot így csökkenthetjük. Ezt csak akkor tegyük meg, ha képesek vagyunk kevesebb fókuszponttal jól követni a témát.
A hatodik sebességüket változtató és szabálytalanul mozgó témákhoz: ez már elég bonyolult algoritmust kezelő rendszer, sebességét és irányát is szabálytalanul változtató témákat fog meg tökéletesen az AF. Tulajdonképpen ezt akkor érdemes használni, ha nem tudjuk, mi várható, és mindenképpen szeretnénk egy-két jó képet elkapni. Viszont az algoritmusnak köszönhetően minden mozgó témára élesre áll, így csak akkor érdemes használni, ha az adott helyszínen csak egy téma mozog. Pl: kapus egy focimeccsen, madár repül a kiülőfára, vagy egy szarvas fut a réten stb. Több téma esetén sok pontatlanság lesz a végeredmény.
A jéghegy csúcsa az, hogy még ezeken a grafikus menükön belül is több finombeállítási lehetőségünk van a követés érzékenysége, a követés gyorsasága vagy lassítása és az automatikus AF-pontok váltása függvényében.
Mindezek kitapasztalása hosszú folyamat, de akik sokat dolgoznak a géppel, saját ízlésüknek és stílusuknak megfelelően finomíthatják a beállításokat.
Ezután a részletes ismertető után - visszatérve a táncfotózásra - én az AF-zóna és a teniszező alak beállítást használom ilyen szituációkban. Amennyiben gyorsabb a tánc, mint gondoltam, akkor sem választok mást, hanem az AF gyorsaságát növelem ezen a menün belül.
2013. évben került sor a gépváz igazi tesztjeire, volt szerencsém az USA Új Mexikó államában tájat és madarakat fényképezni, Costa Ricában madarakat és denevéreket fotózni, Magyarországon, a Hortobágyon szintén madarakat fényképezni, és Olaszországban, Toscanában tájakat megörökíteni.
Ez alatt a több mint egy év alatt kellő tapasztalatra tehettem szert az EOS 1 DX gépvázzal kapcsolatban.
FotóOktatás fotóiskola