Online fotómagazin

Teszt

Canon EOS-1D X, az új gladiátor

Terepen tesztelve

A Canon EOS-1D X fényképezőgépet kétszer is sikerült tesztelésre megkapnom. Az első tesztpéldányt még májusban a Canon Hungária, a végleges kereskedelmi verzióját pedig most augusztusban a Camera Kft jóvoltából sikerült egy pár napra elcsípnem, így volt módom alaposan kipróbálni, valójában mit is tud ez a „monstrum”. A várakozás idegtépő volt, a cikkem írásakor már lassan egy éve bejelentett 1D X igazából most került kereskedelmi forgalomba, és így is csak a szerencsésebbeknek adatik meg, hogy fényképezzenek vele. A bejelentés alkalmával sok kérdés maradt tisztázatlan, valójában mit is fog tudni ez a váz.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS-1D X, EF 300mm f/2.8L IS USM 1/3200 sec f/4 ISO 500

Első benyomások

Az első tesztverziót még nagyon szigorú körülmények között, mindenféle jogi nyilatkozatot aláírva próbálhattam ki. Ezekből a gépekből a Forma 1 versenyeken is volt pár darab, akkoriban még előfordultak lefagyások és más nehézségek a gépekkel, de én hála istennek egy olyan próbadarabot fogtam ki, amelynek semmilyen problémája nem volt. A gépváz első ránézésre egy igazi monstrum, eléggé nehéznek is tűnik kézben fogva, de ennek örültem, mert minél robosztusabb egy váz, annál jobb a fogása. Ami rögtön szemet szúrt, az a markolatnál található plusz joystick; ez nagyon hasznos az állóképeknél, mert kényelmesen tudok fókuszpontokat választani.

Az első Canon full frames gyors váz

A váz teljesen új kialakítású, fokozottan ügyeltek arra, hogy a gombkiosztásoknál akár kesztyűben is elérhessük a fontosabb funkciókat. Az 1D X a Canon forradalmian új full-frames váza, 18,1 megapixeles felbontással és szédületes, 12 kép/mp-es sebességgel RAW formátumban. Eddig ilyen váz nem volt még a Canon palettájában, mely a fotográfusok maximális igényeit kielégítve készült. A legnagyobb újítás a menürendszer átalakítása és a 61 pontos autófókusz. Újratervezett AF és menürendszer A tesztelés előtti napon jó alaposan átnéztem a menürendszert és az új autófókusz rendszert. Szerencsémre a Canon EOS 5D Mark III menürendszere és autófókusz rendszere teljesen ugyanazon az alapon működik, így már nem volt annyira idegen, mint annak idején decemberben egy Canon bemutató alkalmával. A menü csak kis mértékben tér el az EOS 5D Mark III-tól, a felhasználói funkciók viszont sokkal részletesebben személyre szabhatók. A Canon EOS 1D Mark III óta mindig szkeptikusan vártam egy újratervezett AF-et. Ezért most nézzük át, mire is lehet használni a gépváz új, 61 pontos, kereszt típusú AF szenzorát, mely gyökereiben tér el elődeitől. Pontszerű AF: itt egy pontszerű automatikus élességállítást kapunk, melyben egy AF pontot választhatunk ki a 61-ből. A rendszer erre a területre súlyozva, de a környező pontok segítségével állítja be az élességet. Egyetlen AF pont: itt szó szerint egyetlen egy AF-pont dolgozik, és nem veszi figyelembe a körülötte elhelyezkedő pontokat, ezt kézi választással bárhová kijelölhetjük. AF pont kiterjesztés: itt az AF pontokat kiterjesztetjük, így összesen kilenc darab AF pontot kapunk, alatta, mellette és felette lévő pontokat is figyelembe veszi, s állítja be az élességet, a kiválasztás pedig bármilyen irányba, akár a harmadolási szabályoknak megfelelően is történhet. AF-zóna: itt tizenkét egymás közvetlen környezetében elhelyezkedő fókuszpontot választhatunk ki tetszőleges zónában, mely a 61 fókuszterületen belül választható. 61 pontos automata AF: itt a 61 pont közül bármelyiken AF élesítés lehet, amit követő AF mód esetén még át is ad egymásnak a keresztirányú rendszer.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS-1D X, EF 300mm f/2.8L IS USM 1/1600 sec f/4.5 ISO 500

AI servo (követő AF)

Az AI servo rendszer legnagyobb újítása a követő AF grafikus menürendszere, mely nagyon sokat gyorsít a pontos fókuszálás műveletén. Nézzük meg, melyik mire jó. Az első piktogram egy futó alakot ábrázol: ez egy általános, sokoldalú beállítás. Szabálytalan irányú, tetszőleges mozgásra lett kitalálva. A második egy teniszező alak: témák követése folyamatosan, de úgy, hogy amennyiben bármikor az előtérbe vagy a háttérbe kontrasztos akadályok kerülhetnek, ne ugorjon le a témáról, hanem azt kövesse elsődlegesen. A harmadik egy azonnali villámgyors fókusz: amikor a keresőbe kerül egy főtéma, például bicikli vagy versenyautó, esetleg egy repülő madár, stb. A negyedik egy futballistát ábrázol: itt erőteljesen gyorsuló vagy éppen lassuló témának a követésére van kihegyezve a fókusz rendszer. Az ötödik AF szabálytalanul mozgó témára: össze-vissza repülő madár, korcsolyázó ember vagy bármi más, aki/ami kiszámíthatatlanul mozoghat előre, hátra vagy oldalra.
A hatodik sebességüket változtató és szabálytalanul mozgó témák: ez már elég bonyolult algoritmust kezelő rendszer, sebességét és irányát is szabálytalanul változtató témákat fog meg tökéletesen az AF. Ez nem minden, még ezeken belül is külön állítható a követés érzékenysége, a követés gyorsasága vagy lassítása és az automatikus AF-pontok váltása. Elsőre soknak tűnt, de munka közben rendkívül kényelmesen beállítható. Melyiket használjuk? - Nos, ez attól függ, mit fotózunk; mindenkinek, aki használ majd ilyet, ki kell tapasztalnia, melyik beállítás a legmegfelelőbb az adott témához.

Sebesség

Rendkívül nagy sebességű felvételkészítésre van mód. A Canon EOS 5D Mark III-ban megismert ötödik generációs Digic 5 processzorok dolgoznak a gép belsejében. A gép lelkét a 18,1 megapixeles full frame CMOS képérzékelője adja, 12 képkocka/mp sebességű sorozatfelvétellel hasít 36 RAW kép erejéig, aztán nem is nagyon lassul be 50-60 kép exponálásáig, csak utána érezhető, hogy a sebesség alábbhagyott. Amennyiben nem szükséges a RAW állomány, akár 14 képkocka/mp szuper nagy sebességre növelhető – 120 nagyméretű JPEG-kép erejéig. Természetesen ehhez már a SanDisk Extreme Pro UDMA 7 kártyája szükséges. Amennyiben ennél lassabb kártyával dolgozunk, némileg kisebb lehet a sorozat sebessége, de amit elkészít ennyi idő alatt, azt elképesztő minőségben teszi. Ezzel a sebességgel most először találkozhatunk full frames gépnél a Canon palettájában. Elképesztő: nem is láttam a jeleneteket, amit megörökített a gép az expozíció pillanatában! Parádés felvételeket fogunk készíteni a jövőben egy ilyen masinával.

Képminőség

A legfontosabb gépválasztási tényező, ami létezik, ma a képminőség és ISO érzékenység területe, ahol valóságos háború dúl a márkák között. Magyar Canon fotós ismerőseim is azonnal ezt kérdezték minden mást háttérbe helyezve: milyen volt az ISO érzékenység, mik a gép határai. Az eredmények a következők lettek. Terepen, természetes fénykörülmények között dolgoztam.
Fotó: © Imre Tamás

Canon EOS-1D X, EF400mm f/2.8L IS USM +1.4x 1/1600 sec f/5.6 ISO 800
Az ISO érzékenység próbájának eredményei: ISO 100 és ISO 400 között semmi különbség nincs szinte mindegy, mennyivel dolgoztam, persze nem műteremben próbáltam ki. ISO 500 és ISO 800 között már megjelenik egy halvány kis zaj, de a gyári beállítás ezt szépen leszedi (nagy ISO tartomány zajcsökkentés beállításnál), használható, kiváló képeket kaptam. Az ISO 1600-nál keresni kellett a zajt, nem nagyon találtam. Most jön a mélyvíz, amire mindenki kíváncsi: ISO 3200- nál alig zajos, de a DPP Luminance Noise Reduction-t megnézve a fényzaj 7-esen a Chrominance Noise Reduction pedig 9-en állt a gyári beállításokkal, s elképesztően jó a kép minősége. Lelkes lettem az eddigi eredmények miatt, ezért néztem nagy várakozással az ISO 6400-as képet: hoppá ez is jó, sőt sokkal jobb, mint vártam. Az eddigi fényképezőgépek itt véreztek el. Véleményem a következő, az IS0 6400-as képet egy 100x70 cm-es nyomaton ilyen minőségben viszontlátni nem semmi. Uram isten, hol van az az időszak, amikor az ISO 50-es Fuji Velviával szenvedtünk! Szédületes a technikai fejlődés. Az ISO 12.800 már zajos, de nem durván: a finom részletek elvesztek, de a DPP zajszűrést Luminance Noise Reduction-t 09- re, Chrominance Noise Reduction-t 11-re állítva már egészen elfogadható képeket kapunk, ezek azonban maximum A4-es méretben élvezhetők. Az ISO 25.600 már igencsak zajos, de egy erősebb szűréssel a családi albumba, vagy kisebb sajtófotókhoz még jó lehet. Szerintem az ISO 51.200 már nem felel meg egy profi minőségnek. Érdekességként, kb. 6-8 éve még az ISO 1600 nézett úgy ki, mint most az ISO 51.600. Fantasztikus eredményt kaphatunk egy full frames profi vázzal, nagy, 18,1 megapixeles felbontás mellett.

Kint a terepen

A vázakat több szituációban teszteltem, a következő helyzetekben sikerült kipróbálnom. Rétszilason egy leeresztett halastónál volt szerencsém fotózni madaras leshelyből, itt egy Canon EF 400 mm f/2,8 L IS USM objektívet használtam, Induro állványról és üveges lesből. A körülmények: borult idő, szűrt fény, ISO 800 – ISO 2000 között dolgoztam. A fehér nagykócsagok és szürkegémek folyamatosan halászták ki a nagyobbnál nagyobb halakat a leeresztett tóból, fantasztikus érzés volt látni és fényképezni őket. A gép beállításai: Picture Style Standard, AF AI Servo és az AF menü pedig Zona AF volt. A képek 90 százaléka pengeéles lett. A legütősebb az a jelenet volt, amikor már látszott, hogy a nagykócsag ki fogja venni a halat: rajta voltam, és a becsapás pillanata előtt már exponáltam. A madár a másodperc tört része alatt kivette a halat és balra indulva el is repült, mert a másik gém megzavarta. Körülbelül 4-5 másodperc alatt zajlott le a jelenet. Végig rajta voltam a madáron és összesen 46 RAW képet készítettem, amiből mind éles lett és ebből közel 20 használható is. A többinél a madár szárnya takart bele a látványba vagy a repülési fázis nem volt annyira szép. Ejha, erre vártam már vagy 10 éve! A mai napig is megvan a filmes Canon EOS 1V HS gépem, az éppen ilyen gyors és pontos volt.
Madarakat – kormoránokat meg tőkés récéket – fotóztam még vele a budapesti Városligeti tavon is. Az ott alkalmazott felszerelés az 1D X mellett egy Canon EF 300 mm f/2,8 L IS USM objektív volt. Kézből exponáltam AF AI Servo beállítás mellett és a folyamatosan változó és egyenetlen irányt váltó grafikai menüt választottam ki a 61 pontos AF mellé. Az eredmény nagyon jó lett, nagyjából 80 százaléka lett éles a képeknek. Ezt a kézből fotózásnak tudtam be, de muszáj volt ezt is kipróbálni, mert vannak témák, melyeket állványról nagyon nehéz megfényképezni. A vízről felszálló kormorán pengeélesen hasított a vízfelszínen, s amikor két tőkésréce egymásnak rontott, a vízcseppek fergetegében mind a 12 képet egymás után élesen el tudtam kapni. Videózni nem videóztam a készülékkel, de ha lesz még rá alkalmam, ígérem, arról is beszámolok.

Összességében

A Canon EOS -1D X egy ízig-vérig profi váz. „Új gladiátor született és ember legyen a talpán,, aki le tudja győzni. Profi sport és akció természetfotósoknak kötelező darab. Az ára elég borsos, de a profizmust meg kell fizetni.
A gépvázakat a Canon Hungária és a Camera Kft biztosította.
Tesztelő: Imre Tamás
FotóOktatás fotóiskola