Online fotómagazin

Érdekes helyek

A digitális fotózásnál fontos az utómunka, erre is kellő időt és energiát kell fordítania a mai fotósnak. Azonban az utómunka nem a képek manipulálását jelenti, a halak áthelyezését, vagy eltüntetését, hanem a nyers, a gépben keletkező file-ok úgymond előhívását. Fehéregyensúly, kontraszt, minimális vágás, élesítés, néhány apróság, és a képünk elkészült. A folyamat azonban ritkán haladja meg a képenkénti 5-8 percet, ha ennél több időt vesz igénybe, akkor már valami olyat csinálunk, ami nem biztos, hogy valósan kapcsolódik a fényképezéshez. Próbáljuk meg a gép érzékelőjén elkészíteni a képet és a számítógépen “rajzoljuk" le a látottakat.
Fotó: © Selmeczi Dániel

Subal tok, Nikon D300, Tokina 10-17, 1/25 sec, f8, ISO 100, 2 db Ikelite DS161
Merülés után beszélgessünk a képekről illetve a témákról, inspiráljuk egymást, próbáljunk csapatként dolgozni, hiszen a cél közös: a világ legszebb hobbijaként megörökíteni a csodálatos víz alatti világot!
Szokványos témákat, amiket sokszor megfotóztak már, próbáljuk meg máshogy is bemutatni: az egyik nagyon egyszerű módszer a sziluett. Ha már csináltunk pár vakus fotót, készítsünk tudatosan ilyen képeket. A DSLR gépeknél ki lehet tenni a funkció gombra a vaku kikapcsolását, így akció közben is könnyedén tudunk nélküle exponálni.
Fotó: © Selmeczi Dániel

Subal tok, Nikon D300, Tokina 10-17, 1/3 sec, f13 ISO 100, 2 db Ikelite DS161
Próbáljuk elhagyni a szokványos vaku pozíciókat, kerüljük a sémákat, a minden esetben teljesen kiexponált képeket. Használjunk szenzoros vakukat, keressünk hátulról világítható témákat. Állítsuk át a vakuinkat manuális üzemmódra, mivel jelen esetben az elektronika teljesen más jellegű képet szeretne készíteni. Kérjünk fel segítőt, aki a vakut pozícióban tartja, ő lehet akár a fotós merülő társunk is!
Sokszor hallom a búvároktól, hogy már nem volt jó a fény, az kevés volt a reggeli- vagy a naplementés merülések során. Ebben az esetben igen jó lehetőség nyílik bemozdulásos képek készítésére, és még különleges téma sem szükségeltetik hozzá. Keressünk egy központos témát, állítsuk maximumra a vakuinkat, mérjük meg a külső fényt, állítsunk be 1/10-nél lassabb zársebességet, s ha szükséges, csökkentsük az ISO érzékenységet. Az expozíció pillanatában forgassuk el a gépet nagyjából 180 fokkal. Nézzük meg az eredményt, ha szükséges, változtassunk a beállításokon és próbálkozzunk újra!
FotóOktatás fotóiskola